Evolutie in het tuinontwerp

<——Terug

Evolutie in het tuinontwerp

In hoeverre verschilt een tuinontwerp van pakweg 10 of 15 jaar geleden met nu.

Vooral de ‘ontgroening’ van de buitenruimte valt op . In de tuinbladen wordt meer en meer het accent gelegd op de ‘aankleding’ van de tuin.Tuinmeubelen, plantcontainers, vuurschalen, jacuzzi’s die meer behoren tot de elementen van afwerking krijgen een hoofdrol toebedeeld. Dit zijn tastbare, verkoopbare objecten die trendgevoelig zijn en waardoor tuineigenaars het gevoel krijgen een moderne tuin te bezitten. Een goed plan met een tijdloze structuur is veel moeilijker verkoopbaar omdat dit in de eerste plaats geduld vraagt van de tuineigenaar omdat de tuin een groeifase moet doorspartelen vooraleer structuren zichtbaar worden. Aangezien we meer en meer in een ‘instant-maatschappij’ leven wordt het gezegde  ” geduld is een schone deugd ”  nog maar door weinigen beoefend.

 

Nieuwe tuintrends worden ‘uitgevonden’ maar zijn vaak oude wijn in nieuwe zakken. Het moestuinieren en Uban Gardening is de nieuwste trend waarbij op kleine schaal in verhoogde plantbakken eigen groenten en kruiden worden geteeld. De tuinprogramma’s op de diverse televisiezenders versterken die hype door, in vergelijking met een decennia geleden, het meeste zendtijd te besteden aan het opzetten van moestuinen in alle maten. Daardoor besteden de programmamakers steeds minder tijd aan het bezoeken van inspirerende tuinen waarbij bevlogen tuiniers en enthousiaste tuineigenaars aan het woord komen en hun passie overdragen aan de kijkers. Die tuinen tonen, met hun evolutie doorheen de seizoenen en het vertellen over de tegenslagen en successen bij het beplanten en verzorgen van de tuin, geeft een realistischer beeld en werkt mijns inzien veel inspirerender voor de tuinliefhebbers.

Wat het technisch aspect van het ontwerpen betreft is de 3-D presentatie een steeds belangrijker deel geworden van ‘het verkopen’ van het ontwerp. Ik zie vaak computeranimaties die die term amper waard zijn. Als ik die beelden ontleed, kom ik vaak tot de conclusie dat de 3-D presentatie gedragen wordt door wederom de hierboven vermelde aankledingselementen ( tuinmeubelen,……..)  die de sfeer van vakantie en relaxen moeten oproepen. Het liefst nog met zonnebadende mensen met een cocktail in de hand. Het groen blijft daarin beperkt tot geschoren buxusbollen en de obligatoire Hydrangea macr. ‘Annebelle’.    Ik geef mijn klanten geen voorgekauwde 3-D beelden maar ga voor sfeerbeelden van echte tuinen en laat de klant ruimte voor fantasie  en nieuwsgierigheid in de ontwikkeling van hun eigen tuin . 

Als uitsmijter nog de volgende gedachte;  Uw tuin als vakantiebestemming wordt waarschijnlijk niet meteen de nieuwste trend maar is zeker het overwegen waard.

Dirk