Rosa ´Claude Monet´®

Rosa ´Claude Monet´® KLT delstrirocrem | ´Julie Andrieu´®

Een klimroos in de categorie  schildersrozen van de Franse rozenkweker George Delbard.

Kenmerkend zijn de felle en krachtige kleuren van deze Delbard roos die stralend in een morgenzon mooi tot leven komen. De fijne geuren maken deel uit van een geslaagde creatie. In het beginstadium zijn de bloemknoppen van deze klimroos vol en vast naarmate ze zich openen ontluiken de bloemen zich tot losse en speelse bloemtrossen die mooi langsheen het klimrek omhoog klimmen. Een echte blikvanger op de hoek van je terras of op een exclusief plaatsje in de tuin. We mogen stellen dat het een zeer robuuste roos is en gemakkelijk in onderhoud. In de categorie klimrozen is het een echte nieuwigheid en wereldprimeur. De bloemen geuren heerlijk naar citroen, Bergamotte, typische rozengeur, peer, perzik, amandel, mos, klimop en vanille.

De klimroos ´Claude Monet´® zet je best op een zonnige standplaats vooraan in de border waar de kleur van de bloemblaadjes perfect tot uiting zal komen. De kleuren variëren van crème geel gestreept tot roze, in het hart tot fel geel. De gevulde bloemen tellen wel tot 80 bloemblaadjes en hebben een heerlijk fruitig geurpallet. De roos heeft een bossige groeiwijze en de bladeren zijn donkergroen glanzend met een uitstekende resistentie. De roos kan makkelijk een hoogte krijgen van +/- 1.50m – 2.00m 

De Franse Julie Andrieu is culinair journaliste, tv-kok en schrijfster van tal van kookboeken. Daarnaast levert ze regelmatig bijdragen aan tijdschriften als Elle,….

Claude Monet is zeker een van de belangrijkste Franse impressionisten uit de negentiende eeuw.
Zo standvastig als hij was in zijn oeuvre, waarin hij eindeloos kon werken aan hetzelfde schilderij of serie schilderijen op hetzelfde thema, zo onrustig was zijn privéleven.

Nieuwe schilderstijl

Claude Monet en andere impressionisten veranderden aan het einde van de negentiende eeuw de manier waarop wij naar het landschap kijken. Deze nieuwe manier van schilderen ontstond rond de jaren zeventig van de negentiende eeuw in Frankrijk. Kleur kreeg echt betekenis en de impressie, een snelle indruk en een gevoel van hetgeen de kunstenaar werkelijk zag, werd nu als waarneming geaccepteerd. Vooral de landschappen die Claude Monet in de omgeving van Argenteuil schilderde zijn synoniem geworden voor het begrip impressionisme. De naam impressionisme werd door de journalist Louis Leroy bedacht na het zien van Monets schilderij “Impressie – zonsopgang”. Hij had de naam ironisch bedoeld, maar de jonge kunstenaars namen de benaming graag over. Uit een veeg hier en een stip daar ontstonden immers landschappen die mooier waren dan de werkelijkheid. We kunnen dit ook herkennen in de bloemblaadjes van deze nieuwe klimroos.

Giverny

Bij zijn huis in Giverny liet Claude Monet in 1897 een bijgebouw bouwen met een tweede atelier. Twee jaar later begon Monet in zijn watertuin met het schilderen van de waterlelies en de Japanse brug. Dit onderwerp zou hem tot zijn dood bezighouden. Hij kocht een extra stuk grond voor de aanplant van nog meer exotische planten en vergrootte zijn watertuin. Vanaf 1908 leed hij aan verminderd gezichtsvermogen, de eerste symptomen van staar. Vier jaar later werd deze diagnose door een oogspecialist in Parijs bevestigd. Dit weerhield Monet niet om verder te werken. In 1915 liet hij een derde atelier in zijn tuin bouwen om grote, meer dan vier meter brede, wandpanelen te kunnen schilderen. Pas in januari 1923 liet Monet, die bang was totaal blind te worden, zich helpen. Door twee staaroperaties kreeg hij voor een deel zijn gezichtsvermogen weer terug. In zijn laatste jaren werkte hij in zijn atelier verder aan zijn waterlelieschilderijen. Claude Monet overleed in december 1926 in zijn huis in Giverny op 86-jarige leeftijd. Een jaar later werden de waterleliepanelen in Musée de l’Orangerie des Tuileries officieel ingewijd.

Met dank aan Pauline HUET | Arnaud Delbard

Pépinières et Roseraies Georges Delbard www.georgesdelbard.com